Rakning & Ikke rakning?

Ja, även fast man försöker förtränga de och försöker se bort de så är vi faktiskt påväg mot mörkare tider. Innan vi äns hinner blinka så är ett stort lager av snö som täcker sverige. Såå, ja jag börjar fundera om hur jag ska göra i vinter med Coffy.

Antingen börjar jag sätta på henne flera täcken nu så att hon inte sätter på vinterpäls (även fast hon redan har ganska mycket päls).

Eller så får hon "leva häst" utan så mycket täcke och skit fram till november och rakar henne då istället (?). Och köper då ett rejält vinter täcke.

Om jag då väljer alternativ 2 så finns de ju flera olika sett att raka på .
halvraka, helraka, bara raka hals, lämna ansikte och ben, raka överallt förutom där sadeln ska ligga ect.


Nu behöver jag eran hjälp. Vad tänker DU göra med DIN häst och VARFÖR gör du just de?
ge mig tips.

När vi ändå pratar täcken tänkte jag lägga upp lite täcken som jag tycker om
(från billigt till dyrt) TÄCKEN FÖR ALLA:

 
stalltäcke 499:- "Epplejeck jodda"
 
Stalltäcke - 1499:- "pessoa"
 
Vinter täcke - 599:- "Thermo Master" 
vintertäcke 1500:- "Quick Time"
 
Regntäcke - 499:- "horsepower"
 
Regntäcke 950:- "fun"
  
Fleece - 299:- "showmaster Luxury"

 Fleece - 1999:- Back on Track.


Så.. vad skulle DU välja av alla dessa täckerna?

 


Kommentarer
Postat av: majja

När jag har häst som ska vara igång helt rakar jag kroppen, förrutom där sadlen ska ligga & inte benen.. Sen brukar jag raka halva huvudet! :D



Men nu i år kommer jag ha suppan & hon kommer inte vara udner hårdträning då hon ska sättas igång frpn 0. Jag kommer nog inte klippa henne utan börja ha täcke! :D

2010-09-26 @ 01:28:46
URL: http://majjabergdahl.blogg.se/
Postat av: michelle

princen får gå med täcke varje dag så att han inte sätter så mkt päls + att han är fryslort :) sen när han ändå börjat fått lite för mkt päls så rakar jag nog halva honom :)!



när man låter dom sätta ordentligt med päls, dvs gå ute utan täcke o så och sen rakar av allt plötsligt när det är kallt så kan de bli som en "chock" för dom. det är ju ändå för dom som att vi skulle klä av oss nakna, så JAG tkr det är skonsammast mot hästen om man börjar täcka dom och sen börjar raka dom ganska snart och har ordentligt med täcken så dom vänjer sig :) iallafall om man har tänkt hålla igång dom och rida, det är ju en annan sak om dom bara ska stå :)

2010-09-26 @ 11:19:16
Postat av: Anonym

Hej gumman=)... Nu kommenterar jag;)L

Jag kommer INTE raka lord i vinter, Vet ej om han blivit rakad någon gång.:/.

Men jag håller hans päls, Så den blir tjock & Gosig:) Nu det första halvåret blir det nog bara att lära känna varandra om det nu ens kommer ta 6 månader:P Det enda som ska göras, Det e att vi ska lära känna varandra, & jag ska lära mig hur han ska bli riden på bästa sättet för att passa oss båda, & han ska lära sig hur ja rider o allt juh:).

Så det blir bara massa mys & Gos & lära känna varandra:) Sen till sommaren blir det nog någon träningstävling:). :) Men om jag skulle rakat, Så skulle ja rakat helt, Men behållt huvudet & En bit på benen:). Tycker det e finast.:) Tycker det e så fult med *halvrakning & Rakning förutom där sadlen ska sitta.hehe. Så ska du raka så raka hela:) & Spara huvudet:DL KRam

2010-09-26 @ 11:31:01
URL: http://sweetyfree.blogg.se/
Postat av: Malin

2010-09-26 @ 11:31:39
URL: http://sweetyfree.blogg.se/
Postat av: Thea

Hej :)

Jag rakar hela Nimfa, förutom ben,huvud och där sadeln ska ligga. Tycker de är bra att göra det så tidigt som möjligt, november blir nog lite sent. Håller med mich om att de blir som en chock för dem annars :) Rakade Nimfa i fredags så nu går hon med ett fleece fodrat regntäcke ute och har ett bommullstäcke inne. Sen när det blir kallare kmr hon ha tjockare täcken såklart och med hel hals (fryslort). Sen ett tips om man inte vill köpa jättemånga olika tjocka täcken är att ha ett BoT täcke eller ett ulltäcke som extra foder under ett vanligt regntäcke ;)

2010-09-26 @ 13:03:58
Postat av: pu karlström

Jag ska (läs: mamma ska) klippa wallie när har satt lite mera päls, men jag tror faktiskt inte vi kommer klippa fören till november ändå, nu är tävlingarna nästan slut och då kan han få ha lite päls speciellt eftersom han ska ha vintervila då och då är det ju mysigt att ha lite päls :)



Jag skulle nog välja pessoatäcket för det ser mysigt ut + att det är bra kvalitet ;>

2010-09-26 @ 13:42:10
URL: http://barapu.blogg.se/
Postat av: Amanda

Goddag :D

Jag brukar klippa hela elli förutom ansikte ben en ruta på ryggen och ett hjärta :D Tycker att det är snyggt med rakade ben också men det är svårt och det kanske blir kallt xD Jag klipper elli för annars blir hon en BJÖRN jag skojjar inte hon hade i början av oktober förra året ca 5cm tjock päls !! Så jag klippte henne nu redan första veckan i september ^^ Ifall du ska raka coffy så tycker jag att du ska raka hela henne utom benen och huvudet och kanske en ruta under sadeln! Dom får ju lite spel om man gör det när det verkligen blivit kallt ute x)

2010-09-26 @ 16:25:57
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: emelie

Hejhej

Jag har valt att raka min häst. Visst han är bara tre år. Men han blir jätte blöt efter 15 minuter. Så tycker de är bättre att raka av pälsen och hellre lägga på ett extra täcke. Än att han en häst med massa vinterpäls som kommer bli varm och sedan bli nerkyld pga att pälsen inte torkar så fort. Så heltklart raka, de är smidigast. Sen beror de ju oxå på hur tjock päls hästen har och hur frusen den är. Min är inte så frusen av sig. Han går bara med ett bucas regntäcke om de är kyligt och ryggigt ute än så länge. Är de sol och varmt går han utan täcke.



Finns bilder på min blogg när han inte är rakad och inte.



// Emelie

2010-09-26 @ 18:53:41
URL: http://emeliejh.blogg.se/
Postat av: Ida

hej :) vi har funderat på att klippa Halle i vinter och i så fall klipper vi hela han men lämmnar bena, huvudet och där sadeln sitter :) och i så fall skall han gå med ett tjockt bucas vinter täcke :)

2010-09-26 @ 22:08:44
Postat av: CarrCarr

Bigi ska inte rakas. Han svettas oftast inte så mycket och eftersom han får vintervila går han inte så hårt. :)

2010-09-27 @ 11:39:05
URL: http://calbm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0