Min dag, Din favorit häst.

hej alla underbara läsare! :)
idag har jag haft en väldigt lugn dag, mådde inte alls bra imorse så jag tog sovmorgon. Ville inte rida i ridhuset idag igen utan ville rida ut. Men eftersom ingen ville rida ut med mig och jag inte ville rida ut ensam i mörkret så gick jag en ganska lång promenad med henne,emma och pijano. Mycket trevligt och mysigt trots det o-härliga vädret haha!



JAG ÄR NYFIKEN PÅ DIN FAVORIT HÄST!
Nu är det så att ni vet ganska så mycket om mig och coffy (om ni följt mig länge) men jag vet nästan ingenting om din egna/favorit häst. Och jag är ganska nyfiken av mig så jag tänkte fråga några frågor som jag vill att ni svarar på här under eller så får ni skriva en egen text, här under finns bara lite tips! Vore verkligen jätte kul.


Grundfrågor
Namn? Ålder? ras? Kön? Mankhöjd? Färg?

Allmänafrågor
Din egna? Hur länge har du känt hästen? Tävlat?
Favorit färg på schabrak till hästen? Vilken gren rider du mest?
Bästa minne med honom/henne? Erat bästa framsteg tillsamans? Ja, kom på lite vad som helst. Skriv av dig om din häst och länka gärna till den finaste bilden på honom/henne och dig tillsammans. Älskar att se hästbilder :)

Kommentarer
Postat av: Carolina :)

Du vet ju typ redan det mesta om honom ;)

2010-10-20 @ 19:42:10
URL: http://calbm.blogg.se/
Postat av: hanna

måste bara säga att jag diggar din blogg starkt, sätte du rider och tar hand om din ponny också (:



min lilla älskling hetar obelix och är faktiskt ridskoleponny, han är till åren, (18år) men pigg som en tok och ser verkligen ut som en liten sagoponny, barn älskar han, iaf att se på han sen kan han va väldigt sur mot yngre.

han är 136cm stor och vi har tävlat tom LChoppning och LC-dressyr.

han har varit min favorit sen 2002. tydligen blev han inköpt som 6åring till ridskolan från en hästhandlare. han skulle varit en dansk tävlingsponny vad jag har hört iaf. han är het som fan ärligt talat och har för brottom.

han har ingen tunga haha lite läskigt men sant!

2010-10-20 @ 19:49:13
URL: http://spectell.blogg.se/
Postat av: Kim

Min favorithäst är Gefja, hon är min foderponny, hon är 11 år och är en islandshäst, sto :) hon är c-ponny på 135-138cm och är brunsckäck :) Är världens snällaste att pyssla och gosa med men i ridningen är hon ett bustroll :)



Har inte haft henne så länge men det känns som att jag har haft henne hela livet :) 20 dagar imorgon :D



Färgen hon passar bäst i är rosa eftersom att hon är sto, liten, ponnysöt och brun :D



Jag rider ju islandsridning på henne, så inte så mycket att jobba henne i form och så, för hon är väldigt outbildad, riden i 3-4 år bara :)



Bästa minnet med henne är när hon travade med mig! Hon grisepassar bara (en gångart man absolut inte vill ha på islandshästar) men på en slinga i skogen så travade hon med mig säkert 10-15 meter. Då var jag grymt lycklig! och hon med eftersom att hon fick så mycket beröm :) Det är nog också vårt bästa framsteg :D



Roligt att få skriva om sin favorithäst här :D

2010-10-20 @ 19:57:31
URL: http://kimogefja.blogg.se/
Postat av: Karro

du har en fin ponny, det ser väldigt trevligt ut på bilderna :) tänkte bara komma med ett tips av egen erfarenhet, tänkte på det när jag läste inlägget innan att hon inte riktigt orkade hålla balansen i galoppen.. Jag "red in" (konvalesent som blivit felriden när han satts igång) en 5 årig lusitanohingst i vintras som hade noll balans i allt. Så jag longerade honom ofta inspänd(inte mkt men så att han kunde välja på låg form om det kändes bekvämt för ryggen) både före och efter ridningen. Efter 2 månadader så hade han byggt upp balansen i alla gångarter så bra att jag enbart satt barbacka med enhandsfattning. och han gick i en bra och stadig form, bar sig själv i alla byten och övergångar.

Hoppas kankse det kan va lite till nån hjälp. Gillar iaf att läsa din blogg :)



Mvh karro

2010-10-20 @ 20:11:04
URL: http://iloveeco.blogg.se/
Postat av: Nadja

Jag har skrivit ett inlägg i min blogg om min och min ponnyns historia, läs här!

http://nadjahjertaponnisar.bloggplatsen.se/2010/10/20/3790517-min-och-celines-resa-da-till-nu/



Fick inte med det, men ääälskar gröna och blåa schabrak!

2010-10-20 @ 20:20:23
URL: http://nadjahjertaponnisar.bloggplatsen.se/
Postat av: elvira - ridahest :D

vad har hänt med kommentarerna? fet text o_o säg till mig jag ska fixa det eller de kanske ska va så XD?



aja iaf, han heter disney o e fux me bläs & fyra strömpor o en valack på 11år ;9

nu sätter jag igång honom, men vi har börjat hoppa lite smått och det är det hans ägare tävlar honom i :)

2010-10-20 @ 20:39:00
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Louise

King's Clover Pride - Kingen, e min älskling såklart :D

17år, kan man knappt tro med all krut i benen han har haha :D Han är 1.47 cm, mörkbrun och registrerad som svensk ridponny, importerad från Irland. Är troligtvis efter Clover hill, en rätt "känd" hopphäst med massa avkommor höhö :P Kingen kan dock inte hoppa så värst mycket, förmodligen blivit misshandlad i samband med hoppning innan vi köpte honom, så han är extremt rädd :/ men natur och terräng hoppar han glatt över :D

tävlar dressyr med honom:)

Köpte honom första juni i somras och har innan dess varit "medryttare" på honom sen september förra året :D Bästa minnet är helt klart dagen vi köpte honom, ren lycka!

2010-10-20 @ 21:11:11
URL: http://galetfort.blogg.se/
Postat av: Alvina edmundson

Jag lånar Patima sen i sommras och har kontrakt på ett år, men vi ska nog köpa henne. Hon är ett litet svenskt halvblod på ynka 156cm i mkh men hon är ganska grov. hon beter sig som om hon vore 10, mem hon är 19.. Det verkar inte göra henne något :) När jag fick henne var hon super tjock såg ut som om hon var med för^^nu har det minskat till en köttbulle :P Hon är stel hela ryggen igenom för att hon har gått i en dålig form i många år så jag jobbar med att lösgara hennes rygg så det är ingen riktig form på henne än. Men det hoppas jag kommer. Jag har tävlat två hopptävlingar på henne och en dressyr. Kan ju inte såga att dressyren gick bra med tanke på att hon är så pass stel :P Men sistahopptävlingen kom jag två på 90 cm. Jag hoppar inte så högt med henne eftersom hon är stel och jag vill inte skada benen på henne, hon är ju 19 :P Jag hoppas på mer utveckling och komma in på berga och utvecklas tillsammans med henne :) Det som faktiskt var lite komiskt var att när jag var liten gick jag på ridskola och tog kort på alla hästarna, och jag hittatde de korten för inte så länge sen. Då ser jag en bild på patima, blev lite paff, det visade sig att en i vår klubb hade henne förut, Gotland är litet! :)

2010-10-20 @ 21:24:54
URL: http://theedmundson.soclog.se
Postat av: Anneli Johansson

Kan berätta lite om mina busar har ju 2 st hästar



Atigas- 16 år varmblod som ja omskolat. haft hans om min tävlingshäst i hoppning. En fantastisk häst inne på hoppbanorna och han har gett mig så mkt denna häst. Haft honom sen 2003 och han va en stor utmaning. jag har nog bara bra minnen me denna häst men 1 sak som ja aldrig kommer glömma är nog hur ALLA vi i mot att jag köpte honom och sa att ja slösa bort min tid på en gamal travhäst men när ja ja kom tillbaka med han 1 år senare kunde dom stå å gappa när vi tog hem KM ett och även 1 tredjeplats och sen kunde dom bara följa hur bard e gick för oss :) Nu är han pensionerad pga förändringar i strålbenet, skulle gör allt för att få tävla han igen :(



Sen har vi

Lady Faith 2 år - haft henne i lite över 1 år hon är halvblod efter Santa Cruza VDL så hoppas mkt på henne men hon får väldigt fina lovord av folk jätte roligt min lilla tjej. Hon är nu under inridning.



Titta gärna in på min sida på bilder/Galleri och info om hästarna

MVH Anneli :)

2010-10-21 @ 09:21:22
URL: http://atigas.mittspejs.se
Postat av: Matilda

vad fin bild =)



vill du att vi ska förlja varanda på bloglovin??

2010-10-21 @ 12:50:17
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: Erika

Namn: Raski

Ålder: 2½ år född 08

Ras: Estnsik ponny

Kön: Sto

Mankhöjd: 142 cm (växer fortfarande)

Färg: Gulsvart/Gulbrun enligt passet något av dom minns faktiskt inte exakt.

Eftersom jag tycker hon är mer brun.



Hon är min egna, köpte henne i juli 09 så sen dess har jag känt henne.

Tävlar, nej hon är för ung för de ännu.

Favorit färg till henne är rosa och röd.

Bästa minne, hm vet inte finns så mycket som hänt.



Bilder finns på min blogg http://eriikapettersson.blogg.se, uppdatera rätt så ofta med bilder. :)

2010-10-21 @ 14:04:16
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: pu karlström

walle är 16 bast, ett helt vanligt halvblod med typ liiite fullblod i sig, han är 172 cm hög och fux (y)

Ja, han är min egna och har varit det sen november förraåret. och det är också så länge jag har "kännt" honom. Än så länge har jag hoppat några 120 och behöve "bara" en nolla till 130, blått är snygast på alla hästar tycker jag ;>, mitt bästa minne vet jag inte riktigt, har inte haft honom så länge men antar att det var när vi provred ? :) våat bästa framteg är 2:a i 120 :) Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva men han ä BÄST ;D



2010-10-21 @ 16:15:47
URL: http://barapu.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Åh vad glad jag blir när jag hör det =)

2010-10-21 @ 16:20:25
URL: http://vickysutbildning.blogg.se/
Postat av: j o s e f i n e ♥

Min favorithäst/Medryttarhäst Heter Timian, han är 24 år (!!) Men beter sig som en 10åring ;d Älskar att galoppera FORT och galopperar om engelska fullblodet som egentligen ska vara den som är snabbast ;D HAHA :D Timian är ett arabiskt fullblod, cirka 148cm i mkh ungefär. Han är registrerad som brunskimmel men är mer lik en flugskimmel. ;d

Han är då somsagt min medryttarhäst sedan 12/12-2009. Han har tävlat när han var yngre, dock ska vi tävla för första gången tillsammans om exakt en månad, den 21 november! :D Har just nu en ljusblå "outfit" till honom, men ska också inhandla en brun då jag tror han passar i det eftersom han är lite brun iochmed att han är flugskimmel :D Jag rider honom i både dressyr och hoppning, varierar väldigt mycket och vi båda tycker att båda grenarna är superkul! :D Jag har massa bra minnen med honom, men det största minnet är väl när jag såg honom för första gången! Åh, han var så söt! <3 Skriver nästan varje dag om mig och Timian, du kan ju kolla in om du har tid/lust? :)<3

2010-10-21 @ 17:37:01
URL: http://jjosefinesoderbergg.blogg.se/
Postat av: Amanda

Tror du vet det mesta men har tråkigt så.... :D

Hon heter Elinor II men kallas Elli. Hon är en New forest efter Miclas Madoc och hon är 12 år gamal. Hon är brun xd Hon är ett sto och 138,5 cm.



Hon är min ridskolas häst och ridskolechefen köpte hennes vintern 2008 tillsammans med henne, ett russ och Ellis mamma. När hon kom till helene såg hon mer ut som en nordsvensk för att hon var så sjukligt fet, alla tre hade allvarlig fång och kunde knappt gå. Mamman tog dom vort nästan på en gång efter som att hon var så dålig...

Jaja slut på allt det sorgliga! Hon går ju ej så många lektioner knappt en om dagen så jag kan rida nästan när jag vill. Vi ska starta våran första lokala den 21 november på hemma plan :) Mina favorit färger på henne är rött och rosa :D Mitt bästa minne med hennes är nog när vi vann KM tror ja och första gången hon kom när jag ropade på henne i hagen :D

2010-10-21 @ 19:03:21
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Julia

Namn: Mary Lindy

Ålder: 18 år

Ras: Varmblod

Kön: Sto

Mankhöjd: Ca 165cm

Färg: Brun med strimbläs



Jag blev hennes skötare i sommras men jag fick inte rida henne själv då eftersom jag inte kände Mary tillräckligt väl. Men nu efter 3-4 månader rider jag ut i naturen helt själv på henne och jag är inte rädd för att ramla av eller något sånt, för jag vet att Mary är lite fjantig av sig som kan bli rädd för en hallonbuske eller en pinne som ligger i diket. Jag har aldrig tävlat henne och jag vill nog inte det heller för jag är inte så tävlings inriktad. Jag har ingen speciell färg som jag tycker passar henne men jag tycker att hon passar bäst i gult konstigt nog. Mitt bästa minne med Mary var nog när jag tog en lång runda ute i skogen helt själv, travade och galopperade för det mesta. Tillslut när vi kom till en jätte fin raksträcka och det ända jag hann tänka innan Mary började galoppera var 'Här ska hon nog få sträcka ut lite.' sen galopperade hon fort som tusan tills jag tog lite i tygeln, det var en så himla underbar känsla!!

Tack för mig. :)

2010-10-21 @ 21:05:53
Postat av: mollie och linn (:

måste bara fråga hur det blev att du blev sponsrad av hööks, jag har inte redigt förstått hur man blir det, kan du inte förklara det för mig eller på din blogg? (:

2010-10-21 @ 22:31:58
URL: http://varanriddagbok.blogg.se/
Postat av: Emma

Detta är en häst som blev såld men jag beskriver han ändå.



Namn; Filur X

Ålder; född 1989

ras:new forest

Kön: Valack

Mankhöjd:ca 145cm

Färg: mörkbrun



Hästen stod på ridskolan jag rider.

Jag har känt honom i ca 3 år

vi tävlade upp till 30-40 clear rounder

Vi tävlade i hoppning men red mest i dressyr

Vårt bästa minne är nog när jag red honom på en tävling sista gången jag red honom



bild och mer fakta : http://ponnyheart.blogg.se/2010/july/filur.html#comment

2010-10-22 @ 17:17:59
URL: http://ponnyheart.blogg.se/
Postat av: majja

Namn; Anisette III

New forest sto

född: 1993

skimmel.

e. Belesar u. Wonders Wendy



Jag hade henne som min egen i 11 & ½ månad & jag kan kort & gott säga att de lätt är den bästa tiden i mitt liv. Jag älskar henne utöver allt, hon är min bästaste bästaste vän! Vi har gjorde otroligt stora framsteg med varandra & jag kan nog inte säga ett bästa minne för allt var underbart!



Hon passar bra i svart, men de är lite tråkigt x)

Men stilrent ;)

S4en pasasr hon i marin & rött! :D

& rosa :')



hihi! :D:D

2010-10-22 @ 18:28:18
URL: http://majjabergdahl.blogg.se/
Postat av: annie



Namn? Simb Murphy

Ålder? 10

ras?amerikanskt varmblod ;)

Kön? valack

Mankhöjd? 168

Färg? brun, med några småtecken



Muppen som han kallas ägs av min mamma men det är jag som rider och "utbildar" honom. Han har bott hos oss i 2 år och ca 15 dagar. Han har utvecklats massor, från att inte kunna slappna av överhuvudtaget, aldrig hoppat ens ett litet hinder, inte kunnat galoppera ( för lite muskler) till att gå avslappnat både ute och inne, kunna gå i form ( när han vill) har hoppat enskilda hinder på 1m, kan galoppera och har ställt upp i 2 småtävlingar.

jag rider mest dressyr på denna häst, för hans ben är krångliga. och det sliter så hemskt på dom med hoppning! han är inte en skogsmulle häst för han snubblar ASMYCKE! haha minst varje sten eller rot som finns hittar han och snubblar på.

Vårat största framsteg måste vara att han har börjat lita på mig! och även på andra människor.

förut var han väldigt rädd för män! är han fortfarande men inte lika mycket.



vårat bästa minne är nog uteritten med min kompis jessica! vi red i 2 timmar i snön. och bara busade och hade roligt, de tyckte han om :)



just nu rider min mamma, min brors flickvän och min granne eller min bror på honom ca 1 gång på veckodagarna. blir longerad ibland, för jag går på skola en bit hemifrån och bor även där!

så jag rider påhelgerna :)



han passar bäst i vinrött och vitt ! (:

2010-10-23 @ 11:28:59
URL: http://jannielodin.blogg.se/
Postat av: Ida

Min häst heter Haldir och är 5,5 år(född maj 2005) och är en estnisk ridponny på 1.46cm och han är isabellfärgad. Vi hittade en annons om att någon ville typ bli av med sin då ett åriga hingst så vi åkte och tittade på honom och då var han hur mager som helst och full med vårtor så vi bestämde oss för att köpa han. Vi har nu haft han i nästan exakt 4 år:) Han har vart riden klokt i ungefär 1,5 år nu. men nu vi tränar vi både dressyr och hoppning fullt ut och vart med i 2-3 st klubbtävlingar med rätt bra resultat :) Våra bästa framsteg var när vi började hoppa för den ridläraren vi hoppar för nu :D Han passar i alla färger på schabrak men oftast har han blåa schabrak då jag har väldigt nånga :)

2010-10-23 @ 16:00:44
Postat av: Ida Thulin

Min ponny heter Champagne och är ca 13år (hon är importerad så vi vet inte riktigt) hon är 147,5cm hög och tigrad<3 Jag har haft henne i två år men vi har bara tävlat detta året. Just nu så tävlar vi LB hoppning och LB dressyr och jag satsar på att starta LA hoppning nästa år. Mitt bästa minne med Champagne var nog når vi kom till castingen på ponnyakuten<3



Jag ÄLSKAR mitt lilla envisa STOOOO:)

2010-10-23 @ 21:33:09
URL: http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#
Postat av: Ida

Hej :)

Min ena ponny heter Äppelbo Idomin, han är min favorit utav mina som jag äger (har 3 st). Det är han bara för att vi har kommit närmast varandra, han förstår mig som en människa och jag förstår honom som häst. Svårt att förklara med ord, går nästan bara att visa det. Jag rider honom inte längre seriöst eller hårt eftersom han är en shettis på 100 cm, alltså lite för liten för mig. Men han orkar fortfarande bära mig, så jag rider ibland bara för skojs skull. Han älskar att hoppa och springa fort! Har 'tävlat' några clear rounder med honom och alla gånger har vi kommmit mellan 1-3 plats :D

Nu tränar jag honom mest lös (i repgrimma eller helt utan utrustning). När/om jag väl rider honom då rider jag i halsring. Vi brukar oftast rida ut eftersom det är det han tycker är roligast :) Tricktränar honom även lite grann då och då.

Han är svart och 11 år gammal :)

Mina andra hästar är självklart också mina favoriter, men Idomin är den jag kommit närmast. Min tredje häst som jag fick den 2 oktober har jag inte kommit lika nära. Han är världens bästa, men det har inte "klickat" vad gäller bandet mellan oss. Det kommer väl snart antar jag :) Han är irländsk import.

Min andra häst som jag fick i april 2004, hon är en kraftig nordsvensk/islandshäst/haflinger och jättesuperdupersnäll. Hon älskar mat och att bli ompysslad, haha :) Kolla gärna min blogg där finns bilder på Freja, Idomin och Silver :)



Mvh Ida

2010-10-27 @ 21:17:31
URL: http://idahopalm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0