Min syn på hästhoppning.

Nu kommer jag skriva lite egna tankar om hoppning! Kom ihåg att alla tycker olika,
du får gärna säga din åsikt med.

Jag kan börja med att berätta att jag i grund och botten är en hoppryttare. Det är den gren jag tävlar
i. Men startade sist i april 1m, men då hon fick en skada och blev bra precis till sommarbetet så har jag bara
hoppat igång henne och jag hoppar ganska lågt förutom enstaka hinder upp till 105 cm.
Men nu kommer jag börja köra igång igen på "allvar" för tränare och komma igång med träningstävlingar.
Sedan i vår tänkte jag börja om på nytt med lokalhoppning. Läääängtar!

Jag älskar allt som har med hoppning att göra, vare sig det är terräng eller banhoppning/enstaka hinder.
Den där känslan när hästen lämnar marken och flyger över hindret - obeskrvligt.
Hästoppning är en farlig sport och det gör det hela lite spänt och häftigt.
Man måste hela tiden vara vaken. Vad som helst kan hända, när som helst. För vi sitter faktiskt på djur med instinkter. Ja, allt detta gör att jag älskar hoppning.

För mig finns det bara två sett att hoppa på. Tilit eller rädsla.
Vi kan börja med "tilithoppning"
- Det är när du litar på din häst och din häst litar på dig. Om du klantar till det lite och hästen stoppar 
så blir du inte arg på hästen eftersom du vet att hästen ALDRIG vill göra fel, den kan bara uppfatta fel.
Du tar ett djupt andetag. Gör om, gör rätt. Och hästen hoppar då för att den litar på dig.

Sen har vi "räddslehoppning"
- Du litar kanske på hästen, men hästen litar inte på dig. Om hästen stoppar så blir du arg, skriker/slår till med spöt, ger den en ponnyspark ect. för att "visa" hästen hur fel den gjorde när den stannade för hinder.
Kommer igen, kanske fortsätter den att stanna om inte, så hoppar den för att den vet att om den inte gör de så får den rent ut av sagt spö. För mig är detta inte harmoniskt någonstans.

Själv rider jag på "tilithoppning", såklart. Jag undrar hur man kan göra sådär mot en häst? Och vi vet ALLA som varit speciellt på ponnytävlingar så förekommer "räddslehoppning" mycket och ofta.

Med hästhoppning krävs därför mycket tålamod. Så alla där ute som inte rider med tilit. Börja tänka på vad ni gör!
Hitta på andra saker istället för att piska din häst över hindret!
Jag brukar oftast lugna ner henne, ställa henne vid hindret, klappa henne och prata med henne. Fatta galopp och rida en stormjuk väg in igen i lugn tempo. För mig funkar det!



Vad tycker du om hästhoppning? hur skulle/hur gör du när en häst stannar?

Kommentarer
Postat av: Kim

jag tycker att hoppning är jättekul att titta på och det är roligt med något lågt enstaka hinder, men såfort det blir högre höjder och fler hinder så blir det skitläskigt :p



När en häst stannar vid ett hinder så vänder jag, klappar om den och gör om eftersom att jag VET att det är mitt fel att h*n stannar.

2010-10-11 @ 21:58:19
URL: http://kimogefja.blogg.se/
Postat av: elvira - ridahest :D

Det brukar för det mesta vara mitt fel & hästarna brukar inte riktigt stanna framför hinder utan mest vika undan och det är för mitt dåliga ytterstöd, men då gör jag bara en volt och har lite rörlig yttertygel (men inte dra eller så) utan bara för att hålla koll på bogen :)



sist en häst stanna med mig så va det tobbe & då var jag hemsk mot honom, ångrar det stort. Men man lär sig ju med åren, tycker bara synd om stackarn som fick lida för min okunnighet :(

2010-10-11 @ 23:38:22
URL: http://ridahest.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag älskar hoppning nu när jag inte är rädd längre :d

Hästar som stanner gör det oftast för att ryttaren inte rider. Jag tycker inte att det är okej att rappa till hästen bara för att den stannar! den kan ju ha kommit fel t.ex eller så har inte ryttaren varit tillräckligt tydlig. Jag tycker dock att det är ok när man vänder upp igen och man känner att hästen tvekar att man PETAR lite på den med spöt på bogen så att den fattar att den ska hoppa men man kan ju inte slå en häst över hindrena för den ska ju tycka att det är kul liksom :)

2010-10-12 @ 11:18:23
URL: http://amandahed.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag tycker det är jätte mysigt att hoppa men tycker att det kan bli lite läskigt på högra höjder ibland.

När min häst stannar så hinner jag oftast inte tänka innan han själv bestämmer sig att gå rakt igenom hindret :p(vilket gett många skratt på hoppträningarna)

men andra hästar jag har haft så har jag låtit dom titta på hindret ett tag och sen kommer jag bara på igen i lagom tempo :)

2010-10-12 @ 16:14:07
Postat av: Carolina :)

Jag tänker alltid att det mer eller mindre är ryttarens fel när hästen stannar, men det finns ju såklart undantag.

Jag försöker komma på vad som gick fel och sedan försöker jag rätta till det när jag kommer igen :)

2010-10-12 @ 18:55:57
URL: http://calbm.blogg.se/
Postat av: Sofia

Självklart ska man inte slå över hästen, men samtidigt har jag aldrig riktigt fattat det här med att klappa hästen när den stannar. Då är det som att säga "bra där, du gjorde rätt, du stannade" och det är kanske inte riktigt det man är ute efter, även om det va ryttaren som la hästen fel eller liknande. Men jag förstår hur ni tänker :)

2010-10-12 @ 21:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0